Ako sa stať členom?

Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a predčasné odchody do dôchodku po 40 odpracovaných rokoch mnohých zamestnávateľov koncom minulého roka poriadne potrápili. Viacerí z nich dokonca upozorňovali na to, že nárazový odchod pracovníkov z trhu práce, okrem iného aj v sektore dopravy, môže ohroziť fungovanie kľúčových odvetví v štáte. Vláda preto koncom decembra predĺžila možnosť zamestnávania šoférov z cudziny.

Ešte na začiatku minulého roka chýbalo podľa dát rezortu práce na Slovensku celkovo 12-tisíc šoférov z povolania a ich počty sa dopravcom v priebehu roka nepodarilo naplniť. Novela nariadenia vlády preto od 1. januára 2024 predlžuje udeľovanie víz pre šoférov z vybraných tretích krajín mimo Európskej únie (EÚ).

Počty tých, ktorí môžu vízum dostať, sa po novom v prípade vodičov autobusov zvyšujú zo 150 na 200, no v prípade šoférov kamiónov klesnú z pôvodných 5-tisíc na 2-tisíc. „Dôvodom navrhovanej úpravy je skutočnosť, že sektor cestnej dopravy dlhodobo zápasí s nedostatkom pracovnej sily, a to najmä u profesionálnych vodičov nákladných vozidiel a autobusov,“ odôvodnil pokračovanie v nastavenom trende rezort práce na čele s ministrom Erikom Tomášom (Hlas).

Okrem víz pre vodičov je však od októbra minulého roka k dispozícii možnosť podávania žiadostí o národné víza na obdobie jedného roka aj pre štátnych príslušníkov tretích krajín vo vybraných pozíciách v rámci priemyslu. Podobne ako v prípade vodičov kamiónov môže byť udelených za rok maximálne 2-tisíc víz pre ľudí z krajín mimo EÚ, ktorí majú záujem zamestnať sa vo firmách, ktoré sa zaoberajú napríklad strojárskou výrobou, kovovýrobou či stavebnými a prevádzkovými elektrikárskymi prácami.

Ku konkrétnym číslam, koľko bolo skutočne udelených národných víz, je náročné sa dopracovať. Zamestnávateľské zväzy konkrétne čísla nemajú a rovnako ani rezort práce. Z dát ministerstva vnútra teda vyplýva, že od schválenia nariadenia vlády v roku 2023 bolo rezortu doručených 107 súhlasov na udelenie národného víza podľa nariadenia.

Trh je vyčerpaný

Opatrenie vlády má prispieť k riešeniu dlhodobo nestabilnej situácie na slovenskom trhu práce, kde naprieč všetkými sektormi chýbajú desiatky tisíc ľudí. Ministerstvo práce v tejto súvislosti každý štvrťrok zverejňuje zoznam zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily v jednotlivých krajoch. Okrem spomínaných vodičov autobusov či šoférov kamiónov sa v tomto zozname objavujú aj zvárači a obrábači kovov, zámočníci, ale napríklad aj lekári s rôznorodou špecializáciou. Zoznam tak potvrdzuje, že nájsť kvalifikovaných zamestnancov sa skutočne nedarí naprieč celým hospodárstvom.

Rezort práce napriek tomu hovorí, že primárnym zdrojom pre zamestnávateľov na Slovensku má byť domáci trh práce. „S nízkou mierou nezamestnanosti je však tento zdroj čiastočne vyčerpaný,“ priblížilo ministerstvo, ktoré v tomto smere vidí potenciál najmä v mladých ľuďoch bez pracovných skúseností či pri dlhodobo nezamestnaných.

Zamestnávatelia sa však obzerajú po kvalifikovanej pracovnej sile a jednou z možností je naberanie skúsených ľudí zo zahraničia s praxou. Napriek tomu, že podľa nich je v cudzine možné nájsť dostatok takýchto zamestnancov, počty tých, ktorým bolo národné vízum udelené, sú pod hranicou vládnych kvót.

V prípade národných víz pre vodičov nebudú vyčerpané kvóty stanovené pre rok 2023. Vieme prinajlepšom len o stovkách vydaných víz,“ hovorí pre Pravdu hovorca Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Ivan Zich. Čo sa týka víz pre ľudí pracujúcich v priemysle, Zich spresňuje, že nariadenie bolo spustené minulý rok na jeseň a posledné presné dáta, podľa ktorých bolo vydaných len niekoľko desiatok víz, sú z novembra 2023. „Ale zamietnutých bolo v rovnakom čase už niekoľko stoviek žiadostí zo strany agentúr, ktoré nie sú oprávnené o ne žiadať. Podľa záujmu v našej členskej základni odhadujeme, že by počet vydaných víz mohol byť približne 250,“ dodáva asociácia.

Zamestnávatelia volajú po zmenách

Práve vlna odchodov do predčasného dôchodku situáciu s nedostatkom zamestnancov zvýraznila ešte viac. Podľa združenia Česmad Slovakia, do ktorého patria najväčšie prepravné firmy u nás, aj napriek o niečo nižšej penzii odchádza do skoršieho dôchodku každý 10 až 11 šofér. „Na začiatku roka chýbalo na Slovensku takmer 12-tisíc vodičov nákladných vozidiel a autobusov. Do predčasného dôchodku odišla vyše tisícka vodičov, najviac v autobusovej doprave,“ zhrnul prezident združenia dopravcov Pavol Piešťanský s tým, že v minulom roku takto z práce odišlo tri až päťtisíc šoférov.

APZD vo svojom stanovisku pre rezort práce upozorňuje na to, že Zväz autobusovej dopravy odhaduje z dôvodu odchodov do predčasných dôchodkov stratu 200 vodičov v rámci prímestskej dopravy. „Jeden takýto vodič pritom ročne prevezie približne 50-tisíc cestujúcich, spolu teda hovoríme o 10 miliónoch občanov – čo je počet porovnateľný s výpadkom medzimestských spojov hneď v niekoľkých okresoch naraz,“ hovorí o konkrétnych číslach asociácia s tým, že situácia je kritická a hrozí, že sa ľudia nedostanú do práce a deti do škôl.

Zamestnávatelia preto volajú nielen po zmenách, ktoré by mali upraviť podmienky odchodu do predčasných dôchodkov, ale aj po znížení administratívnej záťaže pri získavaní zamestnancov zo zahraničia. V prvom prípade už ministerstvo práce avizuje, že zmeny by mohli nastať čoskoro. „Rezort práce, po dohode so sociálnymi partnermi, pripraví riešenie v podobe zmeny legislatívy. Zámerom je predložiť ju v skrátenom legislatívnom konaní už na januárovej schôdzi parlamentu,“ vyhlásilo ministerstvo ešte v decembri minulého roka.

Čo sa týka samotných pracovných víz, zamestnávatelia sa zhodujú na potrebe navýšenia počtu kvót či dokonca volajú po ich úplnom zrušení.Mnohých zamestnávateľov dokázali odradiť, pretože nevedeli, či nie je kvóta už vyčerpaná,“ upozornil Zich z APZD na neprehľadnosť celého systému. Prekážkou sú podľa neho aj prísne nastavené požiadavky na jednotlivé podniky, ako aj na samotných pracovníkov, ktoré súvisia so spomínanou byrokratickou záťažou pri zamestnávaní ľudí zo zahraničia.

Celý článok na Pravda.sk.

Scroll top