Ako sa stať členom?

Nepotrebujeme podporu, ale rovnaké podmienky, ako naši konkurenti

Zabezpečiť konkurencieschopnosť slovenského priemyslu v porovnaní so zahraničím je kľúčom k tomu, aby sa slovenskí výrobcovia mohli úspešne uchádzať o zákazky. „Nemôžme platiť násobky cien elektrických energií, pretože sa náš štát rozhodol ísť inou cestou. Vždy sa s niekým porovnávame. A to je začiatok aj možný koniec nášho príbehu. Pretože ak nebudeme konkurencieschopní, nebudeme schopní ponúknuť tú istú kvalitu v lepšej cene, aby sme tie zákazky dostali. O tom to je,“ ozrejmil Matušek.

Sme v inej pozícii ako bol Detroit

Automobilový priemysel má na Slovensku silnú tradíciu. Je motorom slovenskej ekonomiky. Generuje viac ako 12 percent HDP Slovenska. Po rozbehu výroby automobilky Volvo jeho podiel vzrastie až na 15 percent. Paralela s koncom Detroitu Slovensko podľa Matušeka nečaká, ale zároveň sa vylúčiť nedá:Poviem aj prečo. Detroit skončil z dvoch dôvodov. Prvým je, že zaspal trendy. Tým trendom bola v tom čase automatizácia. Druhým dôvodom boli odbory, nereálne požiadavky na mzdy nekryté produktivitou práce. Sú to veci, ktorým sa musíme vyvarovať.“

Firmy to riešili tak, že sa jednoducho presťahovali niekde inde a produktívnejšie, efektívnejšie vyrobili zhruba dvojnásobok produkcie ako bolo potrebné v Detroite. To malo za následok, že ľudia z Detroitu odišli, čím nastal nedostatok pracovnej sily. Kruh sa uzavrel a ten priemysel sa reštartoval inde. Nie v Detroite, ale sa reštartoval,“ podotkol Matušek.

Vzdelávanie musí odrážať potreby trhu práce

Viceprezident APZD upozornil na viacero výziev, ktoré čakajú slovenský automobilový priemysel. Jednou z nich je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Potrebujeme sa ním aktívne zaoberať.Volvo prichádza do podmienok, keď je trh pracovnej sily na Slovensku nedostatočný, to znamená, všetci hľadajú ľudí. Naposledy keď prišiel Jaguar Land Rover pred pár rokmi mali priaznivú situáciu v tom, že niektoré automobilky prechádzali zo 7-dňového pracovného cyklu na 5-dňový. Uvoľnili sa ľudia, tí išli jedna k jednej pracovať niekam inam. Volvo príde v čase, keď všetky automobilky na Slovensku budú vo vrcholnej fáze transformácie,“ vysvetlil.

Prechod automobilového priemyslu na nové druhy pohonu vyžaduje nové kvalifikácie a vzdelanie pracovnej sily.Ľudia, ktorých potrebujeme, potrebujú nové kvalifikácie, nové vzdelanie. Voláme po tom, ale ešte sa nič neudialo. Kvalifikovaná pracovná sila bude jeden obrovský problém, ale ten sa ešte dá vyriešiť. Na rekvalifikácie existujú programy, ktoré sú certifikované. Využívame ich už aj dnes, musia byť len predĺžené. Tam by som videl takú prvú pomoc. Len tá druhá pomoc je ísť rovnakým smerom aj v školstve,“ apeloval.

Udržateľnosť by mala byť zahrnutá v hlavnej stratégii každej firmy

Ďalšou výzvou je udržateľnosť. Automobilový priemysel sa zaviazal k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050, čo zahŕňa nielen bezemisnú dopravu, ale aj nízkoemisnú výrobu.Sú to témy dôležité pre výrobcov, ako aj pre dodávateľov. Budeme sa im musieť venovať. Pretože už nebude rozhodovať len cena a kvalita, ale aj spôsob, akým sa ten, ktorý diel vyrobil. To znamená udržateľne. Ak udržateľnosť bude chýbať, potom ten dodávateľ nemá šancu do budúcna prežiť,“ vysvetlil Matušek.

S témou udržateľnosti súvisí aj zhodnocovanie odpadov. V tejto oblasti ideme zlým smerom. Nežiadúce trendy dokumentoval Matušek na príklade klesajúceho počtu firiem, zameraných na energetické zhodnotenie odpadu.Posledných päť rokov, v priebehu ktorých sme upozorňovali, že nám odpadávajú firmy na zhodnotenie odpadu, tak sme išli zo zhruba 170 gramov na vyrobené vozidlo na 17 kilogramov. Len aby ste vedeli, kde sa nachádzame. Ak sa toto nepodarí zvrátiť, nebudeme mať žiadnu šancu do budúcna sa uchádzať o zákazky,“ varoval.

Prechod na elektromobilitu je nevyhnutný a nezvrátiteľný trend

Na Slovensku sa stále diskutuje o podpore spaľovacích motorov, ktoré sa však čoskoro prestanú vyrábať. Naše automobilky idú jasne cestou bezemisných pohonov. Výrobu spaľovacích motorov plánujú ukončiť už okolo roku 2033, teda ešte pred rokom 2035.

Matušek preto vyzýva k prijatiu týchto výziev a prispôsobeniu sa trendom smerujúcim k udržateľnosti a elektromobilite: „Všetci okolo nás to robia a budeme musieť aj my. My tie trendy buď akceptujeme, a povieme si áno, toto je tá cesta, alebo sa budeme vzpierať a potom sa budeme veľmi čudovať, že sme zase niekde zaostali.

Spaľováky nikto nezachráni, musíme ísť cestou bezemisných pohonov

Podľa Matušeka sa spaľovacie motory budú vyrábať stále menej a menej v celom svete. Slovensko zaostáva za európskym aj globálnym trendom elektromobility.Len pár čísiel, aby sme vedeli, kde sa nachádzame. Čisto elektrické vozidlá majú podiel na registráciách v Európe 12 %, s plug-in hybridmi vyše 20 %. Cieľ pre rok 2025, ktorý si EÚ stanovila, bol 15 % novoregistrovaných vozidiel. Tie isté čísla na Slovensku – elektrické vozidlá 1,7 % za minulý rok, spolu s plug-in hybridmi tesne pod 4 %. Akokoľvek sa na to pozrieme, tak sme päťkrát horší vo všetkom,” zhodnotil.

Doplnil, že v Číne podiel elektrických vozidiel prekročil 30 %, pričom elektrické vozidlá sú tam lacnejšie ako autá so spaľovacím motorom. V USA sú štáty, ktoré už v roku 2030 zakážu registrácie áut so spaľovacími motormi. Ďalšie štáty sa k nim postupne pridávajú. Najneskôr okolo roku 2035 – 2040 bude v USA taká istá situácia ako je v Európe a Číne.

A tam si musíme my položiť otázku, kam to chceme dotiahnuť? Či budeme pokračovať v tej ceste, že sme sa úspešne prepracovali na prvé miesto, bohužiaľ, odzadu. Predbehli nás už Poliaci, aj Bulhari, o Rumunoch ani nehovoriac. Či budeme ignorovať tú realitu, ktorá nastala. Stalo sa módou, že hľadáme hlasy na záchrane spaľovákov.  Tie spaľováky nikto nezachráni,” upozornil Matušek.

Zároveň zareagoval aj na hlasy, ktoré argumentujú, že v roku 2025 nastane prehodnotenie stratégie: „Ja by som to chcel skorigovať. Tam bude len správa o pokroku. Z tej správy o pokroku v Európe sa dozvieme len to, že Európa splní ciele stanovené na 15 %. A Slovensko ich nesplní, pretože tu sa jednoducho nič nedeje.“

Akčný plán elektromobility, prijatý súčasnou úradníckou vládou, je podľa Matušeka dobrým základom na to, aby sme sa k cieľom aspoň rozbehli. „Pretože cesty sú,“ uzavrel.

Scroll top