V porovnaní s konkurenciou ich znevýhodňuje najmä vyššia korporátna daň, ktorá je v rámci krajín V4 najvyššia, ďalej transakčná daň a tiež drahá elektrina. „Brutálne nás to znevýhodňuje,“ hovorí.
Podľa Matušeka vláde vysvetľujú, že konsolidácia nemôže byť len na príjmovej strane. Na prepočtoch jej ukazujú, že zamestnávateľa na Slovensku stoja zamestnanci dokonca viac ako v Rakúsku už pri platoch okolo priemernej mzdy. Pri vyššom plate, povedzme 10-tisíc eur, má vysokokvalifikovaný odborník v Čechách už v čistom o 8 percent viac z toho istého platu.
Hovorí tiež, že plán obnovy na Slovensku tak či tak nevyužijeme a bolo by dobré časť peňazí – podobne ako to spravili Česi a Poliaci – presmerovať na podporu elektromobility. „Bohužiaľ, u nás sa nič nedeje a výsledok je jasný.“
Rizikom pre európsky aj slovenský automobilový sektor sú tiež americké dovozné clá. Prezident Donald Trump povedal, že ich plánuje zaviesť na automobily a ďalší dovoz z Európskej únie vo výške 25 percent. Pravdepodobne sa tak stane od 2. apríla. Európska únia vyváža do Spojených štátov 20 percent automobilov a, naopak, do Únie ide 15 percent amerických automobilov. Matušek hovorí, že v centrálach automobiliek horúčkovito pracujú na tom, aby mali nejakú náhradu. Naznačuje, že nové trhy sa otvárajú v Južnej Amerike.
Akú hrozbu pre európsky automobilový priemysel predstavujú 25-percentné dovozné clá, ak ich Spojené štáty zavedú?
V prvom rade treba povedať, že clá sú síce avizované, ale ešte nie sú zavedené. Videli sme, čo sa stalo s clami voči Kanade a Mexiku, a stále sa o tom rokuje. Fakt je, že čo sa týka obchodu, Európa má voči Amerike prebytok okolo 300 miliárd, ale čo sa týka služieb, Amerika má zase voči Európe prebytok tiež zhruba okolo 300 miliárd. Z tohto pohľadu by bilancia bola vyrovnaná.
Je tiež dôležité povedať, že Američania platia 10-percentné clo pri vývoze svojich vozidiel do Európy, zatiaľ čo európske autá sú zaťažené len 2,5-percentným clom. Vyjednávania stále pokračujú a uvidíme, ako sa to nakoniec vyvinie. Nerád by som komentoval, čo sa môže stať. Aj v predchádzajúcom prezidentskom období pána Trumpa sme sa bavili o clách, ktoré nakoniec neboli. Takže budeme dúfať a budeme optimisti, že takáto obchodná vojna nenastane, pretože v konečnom dôsledku na to doplatí vždy len zákazník na jednej alebo druhej strane oceánu.
Čo sa týka už zavedených ciel voči Mexiku a Kanade, v stredu bolo avizované, že sa clá na diely voči Mexiku prehodnotia. Znamenalo by to totiž radikálne zvýšenie cien vozidiel v Amerike, pretože mnohí výrobcovia diely nakupujú práve z Mexika. Takže počkajme si na konečný výsledok.
Pokračovanie rozhovoru nájdete v článku Denníka E.