Zavádzanie vodíkových technológií sa v Európe stáva realitou, na Slovensku však ich rozvoj brzdia viaceré prekážky – chýbajúca infraštruktúra aj stále vysoké náklady na výrobu. Priemysel pritom intenzívne hľadá praktické a udržateľné alternatívy k fosílnym palivám, čo otvára priestor aj pre riešenia založené na vodíku. Ten sa v tomto kontexte čoraz zreteľnejšie profiluje ako technológia, s ktorou treba vážne počítať.
„Vodík je bezuhlíkový a ekologický, jeho jedinou nevýhodou je zatiaľ pomerne vysoká cena výroby. Akonáhle sa podarí túto bariéru odstrániť, otvorí sa vodíku obrovský priestor na využitie v priemysle, doprave aj energetike. Tento potenciál si plne uvedomujeme a práve preto si spoluprácu s odborníkmi na túto technológiu mimoriadne vážime,“ vysvetľuje generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.
Od zámerov k realizácii
Snaha preniesť túto technológiu z vízií do reálnej praxe bola jedným z dôvodov, prečo sa NVAS rozhodla vstúpiť do APZD. „Chceme vytvoriť funkčné prostredie, rozbehnúť pilotné projekty a predovšetkým vysvetliť tým, ktorí robia rozhodnutia, že vodík má perspektívu a je pre Slovensko dôležitý. Doteraz sme fungovali samostatne, ale dnes potrebujeme strategického partnera, akým je APZD, s ktorým dokážeme formovať legislatívu, zapájať sa do sociálneho dialógu a systematicky rozvíjať vzdelávanie aj preškoľovanie odborníkov,“ vysvetľuje predseda NVAS Ján Weiterschütz.
Funkčné, lokálne riešenia
Za predpokladu dobrého nastavenia môže vodík zohrávať dôležitú rolu pri priemyselnej dekarbonizácii, najmä ak sa podarí prepojiť jeho výrobu a spotrebu v rámci jedného funkčného celku, ideálne priamo v danom regióne. „Veľkú budúcnosť majú práve projekty, kde sa vodík vyrobí napríklad z prebytočnej energie či odpadu a použije sa v prímestskej autobusovej doprave. Práve na takýchto typoch lokálnych riešení chceme spolupracovať a ukázať, že vodík môže fungovať aj v slovenských podmienkach,“ dodáva Lasz.
Spojenie expertízy a priemyselného zastúpenia
APZD vníma vstup NVAS ako prirodzené posilnenie priemyselného portfólia o oblasť s technologickou budúcnosťou a ekologickým významom. Ak má slovenský priemysel zvládnuť transformáciu smerom k udržateľnosti, je kľúčové prepájať odborné know-how s praktickými skúsenosťami z reálnej prevádzky.
„Zastupujeme rozhodujúcu časť slovenského priemyslu a dopravy, no pri špecifických témach sa vždy spoliehame na expertov z praxe. O to viac si vážime, že v oblasti vodíka budeme spolupracovať s ľuďmi, ktorí tejto technológii rozumejú do hĺbky a dennodenne s ňou pracujú. Chceme k nej pristupovať vecne, odborne a s dôrazom na to, čo je reálne uskutočniteľné v podmienkach slovenského hospodárstva,“ hovorí Lasz.
NVAS je prepojená s európskymi vodíkovými štruktúrami, aktívne sa podieľala na príprave Národnej vodíkovej stratégie a má širokú členskú základňu. „Do APZD prinášame našu expertízu aj kontakty zo stredoeurópskeho priestoru vrátane krajín V4, ako aj z celej Európy. Aby sa však tieto riešenia dostali z konceptov do reálneho fungovania, potrebujeme spoluprácu a partnerstvo s priemyslom. Iná cesta jednoducho neexistuje,“ uzatvára Weiterschütz.